نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
4835
-
الف
+

آشنایی با باغ های ایران، افغانستان، تاجیکستان و پاکستان به مناسبت روز جهانی گل و گیاه

در این گزارش به مناسبت روز جهانی گل و گیاه، با زیباترین باغ های ایران، افغانستان، تاجیکستان و ... آشنا خواهید شد.

به گزارش آی فیلم 2، قرن‌هاست که گل‌ها، این گیاهان زیبا و دوست داشتنی، جز جدایی‌ناپذیر سنت‌ها و آیین مختلف از جمله کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و ...می باشد. از این رو در جنتری جهانی ۱۵ جون برابر با 25 جوزا(خرداد) روز جهانی گل و گیاه نام‌گذاری شده است.

هر سال مصادف با روز ملی گل و گیاه در شهرهای مختلف برخی از این کشورها نمایشگاه‌های گل برگزار می‌شود.

در ادامه این گزارش قصد داریم شما را با زیباترین باغ های ملی کشورهای ایران، افغانستان، تاجیکستان و پاکستان آشنا کنیم:

 باغ گیاه شناسی ملی ایران؛ همه اقلیم جهان در یک باغ

باغ گیاهشناسی ملی ایران، پهنه ای سرسبز و وسیع در حدود 150 هکتار است که در غرب تهران قرار دارد. 

این باغ مجموعه ای از بخش های مختلف است که در هر یک، پوشش گیاهی و درختان متفاوتی را خواهید دید.

از جمله بخش های جالب باغ گیاهشناسی می توان به «رویشگاه هیمالیا»، «امریکا»، «اروپا»، «باغ چین و ژاپن»، «باغ صخره ای و آبشار»، «جنگل های هیرکانی» و «دریاچه بزرگ» اشاره کرد.

البته که این ها تمام دیدنی های باغ گیاه شناسی ملی تهران نیستند و در مجموع سعی شده تا در این محوطه، پوشش گیاهی بخش های مختلف ایران نیز به نمایش گذاشته شود.

شما در هر فصلی که به باغ گیاه شناسی ملی ایران بروید، با جاذبه های رنگارنگ و متفاوتی رو به رو خواهید شد. به طور مثال، بهار این فصل رویش دوباره طبیعت، یکی از بهترین زمان های بازدید باغ گیاهشناسی تهران محسوب می شود و با بازدید از آن، حجم دلربایی از گل های مختلف به استقبال شما خواهند آمد.

«باغ بابر» تفریحگاهی زیبا در قلب افغانستان

 باغ بابر توسط «ظهیرالدین محمد بابر» بنیانگذار امپراتوری گورکانیان، پس از آن که کابل را به تصرف خود درآورد، بنا نهاده شد و از همین رو این باغ بنام وی مسمی گردیده است.

بابر شاه علاقه فراوانی به ساختن باغ و باغچه داشت. او در مدت پادشاهی اش در افغانستان هفت باغ اعمار نمود، از آن جمله چهار باغ آن در کابل میباشد: باغ شهرآرا، باغ وفا، باغ استالف و باغ بابر.

مساحت این باغ به ۱۱ هکتار و یا ۵۶ جریب میرسد. این باغ در منطقه گذرگاه موقیعت دارد. از طرف غرب به سرک چهلستون و سرک دارلمان، از طرف شرق به کوه شیردروازه و از طرف جنوب به منطقه چهل ستون متصل میباشد.

این باغ تا زمان محمد نادر شاه (۱۸۸۳- ۱۹۳۳ میلادی) یک باغ سلطنتی بود. مردم عام اجازه نداشتند که از آن دیدن و یا در آن گردش کنند. بعد از حکومت نادر شاه دروازه ی این باغ برای عموم باز شد. مردم روزهای جمعه و رخصتی برای تفریح در باغ می آمدند.

کنسرت های محلی در ایام تابستان برای فامیل ها به روزهای چهارشنبه و برای جوانان به روزهای پنجشنبه برگزار میگردد. در فصل بهار و تابستان این باغ آب و هوای خیلی خوب دارد.

باغ بابر در سال ۱۳۹۵ خورشیدی جزء آثار تاریخی افغانستان در سازمان میراث‌های فرهنگی یونسکو ثبت شد.

باغ گل و گیاه «دوشنبه » مکانی دیدنی در تاجیکستان

باغ گیاه‌شناسی آکادمی علوم «تاجیکستان» که در شمال شهر دوشنبه پایتخت اين کشور موقعیت دارد، مکانی جذاب و دیدنی را برای ساکنان این شهر به ارمغان آورده است.

بنا به گفته منابع رسمی، این باغ متشکل از 30 هکتار زمین بوده و در چند سال گذشته با مساعدت دولت تاجیکستان به طور کلی و با استفاده از تجربه و رعایت سنت‌های نقاشی و معماری ملی بازسازی شده است.
 

 در کنار این باغ انستیتو گیاه‌شناسی آکادمی علوم فعال بوده و در دهه سی‌ام قرن گذشته (1930) زمانی که این مؤسسه پژوهشی راه‌اندازی شد باغ گیاهان نیز به عنوان یک نهاد فرعی آن بنیاد شد.

چندین درخت در جنب ورودی باغ از آن زمان باقی مانده و یادگاری از اولین گیاهانی است که در حدود 80 سال پیش توسط کارمندان مؤسس انستیتو گیاه‌شناسی شناخته شده‌ است. 

به گفته وی در دوران فعالیت این پژوهشگاه نادرترین گیاهان تاجیکستان و جهان در  این باغ پرورش داده شده است.

دولت تاجیکستان در سال 2007 میلادی برنامه تجدد این باغ را مورد اجرا قرار داد و موزیم آثار ملی در فضای باز شامل خانه‌های سنتی و واحدهای فرعی از بخش‌های مختلف ساختمان‌های صنعتی ساخته و تجهیز شد.

خانه‌های گلین و چوبی که خاص مناطق مختلف تاجیکستان است بخشی از این موزیم آثار ملی در فضای باز است.

در کنار یکی از خیابان‌های اصلی باغ، آمفی تیاتر تابستانه با گنجایش بیش از یک هزار بیننده نیز ساخته شده‌ است.

باغ گیاهان در پی بازسازی، به مرکز اصلی تفریح و مکان برگزاری برنامه های فرهنگی نیز تبدیل شد. 

باغ جناح؛ زیباترین باغ پاکستان

باغ جناح یکی از زیباترین باغ‌های پاکستان است که در شهر لاهور مرکز پنجاب موقعیت دارد.

قبل از اینکه باغ مورد نظر باغ جناح نام‌گذاری شود با نام «لارنس گاردن» شناخته می‌شد. این باغ دارای مسجد و کتابخانه بزرگی است که بعد تغییر نام آن به باغ جناح، احداث شدند.

این باغ قبل از جدایی پاکستان از هند یکی از مراکز گردشگری پررونق در شبه‌قاره هند محسوب می‌شد و به همین علت تمام ضروریات مورد نیاز گردشگران خارجی در آن فراهم است.

باغ جناح دارای رستورانت، زمین کریکت و تنیس بوده و در نزدیکی بزرگترین باغ‌وحش پاکستان قرار دارد.

در حال حاضر باغ جناح دارای 150 گونه مختلف درخت، 140 نوع بوته تزئینی، 50 گونه گل، 30 نوع درخت پیوندی و حدود 100 گیاه مختلف است.

باغ جناح دارای 4 تپه مصنوعی است که عبور آب از این تپه‌ها به زیبایی باغ می‌افزاید.

این باغ جزو باغ‌های تراز اول جهان است که چند مرکز مطالعاتی بین‌المللی نیز در آن احداث شده و از نظر مطالعات گیاه شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

م ح

 

نظر شما
ارسال نظر